Loaded Fries zijn hot! Steeds meer ondernemers en productontwikkelaars, in fastservice, restauratief maar ook in leisure, ontwikkelen hun eigen creaties en proberen zich zo goed mogelijk te onderscheiden. Hoe doe jij dat? Focus jij je op de ultieme combinatie van textuur, mondgevoel, smaak en kleur op basis van ingrediënten die je al in huis hebt? Ga je voor luxe en ambacht? Voor lokale ingrediënten? Of juist voor vegan? Wij gaan de komende maanden op zoek naar de Lekkerste Loaded Fries van 2021!
Mitch Kramer herkent de trend en ziet dat loaded fries inderdaad meer en meer in de spotlights komen te staan. De chef-kok bij Ter Marsch & Co sleepte vorig jaar de eerste prijs in de wacht in de categorie ‘Lekkerste frietje’ van de Lekkerste Wedstrijden op de Horecava. De jury was stevig onder de indruk van zijn ‘Sweet fries of mine’: friet met een topping van zelfgemaakte mayonaise met wintertruffel, geschaafde Parmezaanse kaas en gedroogde worst, een crumble van oude kaas en noten en gefrituurde peterselie.
Durf te combineren
De hamvraag is natuurlijk hoe je een succesvolle loaded fries-variant ontwikkelt? ‘Om succesvol te zijn in loaded fries moet je vooral outof- the-box denken, verschillende smaken en ingrediënten dúrven te combineren’, benadrukt de chef-kok. Ofwel: stap uit je comfortzone!
Optimaal rendement
Om een optimaal rendement te behalen, is het volgens Kramer ook zaak om zoveel mogelijk te werken met ingrediënten die je al gebruikt in andere gerechten. ‘Op die manier houd je het werkproces ook overzichtelijk en beheersbaar.’ De kwaliteit van de friet en de presentatie van de loaded fries zijn andere bepalende succesfactoren. De chef-kok geeft de voorkeur aan toppings met kleurrijke ingrediënten. ‘Het oog wil immers ook wat. Wij serveren onze loaded fries in een gietijzeren pannetje. Dat geeft een compleet andere uitstraling.’
Geweldige ervaring
Het winnen van de Lekkerste Wedstrijden, leverde de chef-kok én Ter Marsch & Co flink wat op. ‘Onze naamsbekendheid kreeg een boost en ‘Sweet fries of mine’ is uitgegroeid tot een hardloper op de kaart.’ Kramer kan sowieso iedere horecaondernemer aanraden om deel te nemen aan de ‘Lekkerste Loaded Fries-wedstrijd’, die Remia Professioneel organiseert. ‘Ik zeg vooral doen! Ook al win je niet, dan nog is het een geweldige ervaring. Je ziet en hoort veel dingen, leert nieuwe mensen kennen, et cetera. Daar kun je als ondernemer je voordeel mee doen.’
'Ook al win je niet, dan nog is het een geweldige ervaring!’
‘Onze naamsbekendheid kreeg een boost en ‘Sweet fries of mine’ is uitgegroeid tot een hardloper op de kaart.’ Kramer kan sowieso iedere horecaondernemer aanraden om deel te nemen aan de ‘Lekkerste Loaded Fries-wedstrijd’, die Remia Professioneel organiseert.
Mitch Kramer, Ter Marsch & Co